چگونه استراتژی تخفیف خود را تعیین کنیم؟
گر با یک برنامه قبلی و فکرشده تخفیفها را اعمال نکنید تنها نتیجه آن آسیب به برند و کاهش سود حاصل از فروش است. یعنی نهتنها اهداف ارائه انواع تخفیف برآورده نمیشود؛ بلکه درست برعکس، ضرر و زیان قابل توجهی به کسبوکار وارد میشود. بنابراین بهتر است طبق یک برنامه قبلی پیش بروید. برنامه پیشنهادی ما به این شکل است:
اهداف خود را تعیین کنید
هدف شما از ارائه تخفیف چیست؟ آن را مشخص کنید و مشخص کنید که چگونه قرار است به این هدف(ها) دست پیدا کنید. سعی کنید این اهداف تا جای ممکن واقعبینانه و امکانپذیر باشد. هدف شما میتواند جذب مشتریان جدید، فروش تعداد مشخصی از کالای تولیدشده، افزایش میزان خرید مشتریان فعلی یا شناساندن محصولات و برند باشد.
نوع تخفیف را انتخاب کنید
کاهش قیمت تنها راه تخفیف دادن نیست. هدف شما از ارائه تخفیف میتواند نوع آن را تعیین کند. البته لازم نیست خودتان را محدود به یکی دو روش کنید. میتوانید با شناخت بیشتر مشتریان و ارزیابی آنها، روشهای مختلف را امتحان کنید. حتی میتوانید دو یا سه روش را همزمان بر روی محصولات مختلف به کار ببرید.
تحلیل نمودار فروش را از یاد نبرید
بررسی زمانهای اوج فروش، زمانهای رکود، روزهای هفته و شکل خرید مشتریان در هر یک از آنها، میزان فروش در فصلهای مختلف و اطلاعات مشابه میتواند در چیدن استراتژی تخفیف، کمککننده باشد.
برای نمونه اگر مشتریانی دارید که آخر هر ماه از شما خرید میکنند، ارائه تخفیف در این روزها نرخ تبدیل را بسیار بالا میبرد. رفتار قبلی مشتری تا حدودی رفتار آینده او را پیشبینی میکند.
میزان و مدت تخفیف را از پیش تعیین کنید
یکی دیگر از موارد مهم در تعیین استراتژی تخفیف، مدت و زمان تخفیف است. خوب است که برنامهریزی دقیق داشته باشید و طبق همان پیش بروید. این کار باعث میشود ریسکهای فروش و ضرر پایین بیاید. بهعلاوه حتما مدت زمان مشخصی برای ارائه تخفیف در نظر بگیرید.
اگر این برنامه مداوم تکرار شود مشتریان شما منتظر زمان تخفیف میمانند و در حالت عادی فروش شما بسیار کاهش مییابد. همچنین تعیین مدت زمان محدود برای تخفیف، انگیزه خرید را با ایجاد نگرانی از پایان آن افزایش میدهد.
برنامه مارکتینگ داشته باشید
بد نیست همزمان با ارائه تخفیفها یا حتی کمی پیشتر از آن، برنامه مارکتینگ خاصی را دنبال کنید و طی آن، مشتری را به خرید محصولات معرفی شده تشویق کنید.
تخفیف را محاسبه کنید
یکی از مهمترین قدمهای استراتژی تخفیف، محاسبه میزان تخفیف است. قطعا هرچه محصولات خود را ارزانتر بدهید مشتریان خوشحالتر و راضیتری دارید. اما باید حواستان به سود و ضرر خودتان هم باشد!
هدف تخفیف را فراموش نکنید. در نهایت قرار است بیشتر شناخته شوید تا فروش بیشتری را تجربه کنید. یک کسبوکار ورشکسته اما شناختهشده به کار شما نمیآید!
رقبایتان را تحلیل کنید
از رقیبهای قدرتمندتان میتوانید خیلی چیزها یاد بگیرید. پروژههای شکست خورده تخفیف آنها را بررسی کنید. اشتباهاتشان را ببینید و درس بگیرید. همچنین پیشنهادهایی که به مشتریان خود ارائه میکنند ارزیابی کنید.
در نهایت: امتحان کنید!
مشتری شما با مشتری یک خردهفروشی دیگر متفاوت است. حتی یک فرد یکسان هنگام خرید از دو فروشگاه مختلف، رفتارهای متفاوتی را نشان میدهد. بنابراین در کنار مواردی که گفته شد لازم است خودتان دست به کار شده و روشهای مختلف تخفیف را بر روی مشتریانتان آزمایش کنید.
منبع:همکاران سیستم
کابیو نسل جدید کارت های مجازی هوشمند، رایگان شروع کن.
رایگان شروع کن